לימודי אוריינות מידע במסגרת תואר במחלקה למדעי המידע בבר-אילן
אוריינות מידע היא מונח המתאר סט של מיומנויות חשובות בעידן המידע. אוריינות מידע מניחה את התשתית ללמידה לכל אורך החיים בחברה במאה ה-21; היא מאפשרת לזהות, לאתר, להעריך, להפיץ ולהשתמש במשאבי מידע והפכה למושא מחקר מרכזי במדעי המידע, מידענות, בספרנות וכן בתחומים נוספים כגון: חינוך וכלכלה. יתרה מכך, אוריינות מידע נמצאת במוקד שיח גלובלי ונתפסת כאמצעי להבטחת שוויון, עד כי על פי האו"ם ואונסק"ו ניתן לפתור חלק מהבעיות העומדות בפני החברה האנושית וליצור שינוי חברתי באמצעות פיתוח תוכניות בין-תחומיות ממשלתיות לקידום מיומנויות אוריינות מידע. אליבא דה אונסק"ו, תוכניות אלו לפיתוח מיומנויות אוריינות מידע הינן חיוניות לחברה אזרחית יעילה ולכוח עבודה תחרותי.
אוריינות מידע היא תחום מרתק המתפתח בצעדי ענק ויש לה יישומים רבים בקשת רחבה של דיסציפלינות ותחומים. אז אם אתם מתעניינים בתחום ורוצים להעמיק את הידע שלכם בו, כדאי לדעת שהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן מציעה קורסי אוריינות מידע במסגרת תואר ראשון – הן במסלול המורחב והן במסלולי מידענות מובנה ומידענות לא מובנה, וכן לימודי מיומנויות מידע מתקדמות וחקר התחום – במסגרת תואר שני בניהול מידע. בד בבד עם לימודי אוריינות מידע ומיומנויות מידע מתקדמות, לומדים הסטודנטיות והסטודנטים במחלקה למדעי המידע בבר-אילן עוד שפע של נושאים בקורסים מגוונים, ובכללם: ניהול ידע בארגונים, פלטפורמות דיגיטליות, ניהול מידע אישי, יישומי רשת סמנטית, דאטה סיינס, אינפואתיקה, ניהול מערכות ספריה, יישומי ביג דאטה, ניהול מערכות מידע, מבוא לשפות תכנות ועוד, כך שבוגרי תואר במחלקה למדעי המידע בבר-אילן יוצאים ידע אקדמי מוצק וכלים מעשיים המאפשרים השתלבות בשלל תפקידי מפתח בתעשייה עתירת הידע.
לקבלת מידע נוסף בנושא אוריינות מידע או להרשמה ללימודי תואר במחלקה למדעי המידע בבר-אילן, צרו קשר דרך עמוד צור קשר ונחזור אליכם בהקדם.
מהי אוריינות מידע?
מיומנויות אוריינות מידע כוללות בתוכן חיפוש, הערכה ושימוש במידע הרלוונטי והמהימן ביותר. על פי הגדרתו של איגוד הספריות האמריקני, ה-ALA, אוריינות מידע פירושה "סדרת מיומנויות המאפשרות לדעת מתי יש צורך במידע וכן להיות מסוגלים למצוא ולהעריך את המידע הדרוש ולהשתמש בו בצורה יעילה". מיומנות זו חשובה כל כך בתקופה זו מאחר שכיום יש מגוון אדיר של מקורות המזרימים אלינו כמויות הולכות וגדולות של מידע, ללא הרף. באקלים שכזה כדי לבור את המוץ מן התבן ולקבל תובנות משמעותיות, אמינות ונכונות על העולם שמסביבנו יש לדעת להפריד בין עיקר לטפל ולהבחין בין עובדות לבין חדשות כזב (Fake news).
אין די, אפוא, בגישה לטכנולוגיה ובחוש טכני מפותח, גם אין זה מספיק לדעת לבצע חיפושים בספריות או ברשת האינטרנט, אוריינות מידע היא מורכבת הרבה יותר. צריך לדעת היכן ראוי לחפש, באילו כלי חיפוש להשתמש לצורך איתור המידע, מה לשאול וכיצד לנסח את השאלות הנכונות בעת החיפוש, להבין אילו מקורות מהימנים ואמינים ואילו לא, יש לדעת כיצד מצליבים מידע ואיך ממזגים בין מקורות מידע שונים ומגוונים ועוד.
סקירת כמה מהמודלים של אוריינות מידע
בעשורים האחרונים חוקרות וחוקרים הציעו כמה מודלים של אוריינות מידע, אותם נכיר בין היתר במהלך לימודי התואר במחלקה למדעי המידע, ביניהם:
- מודל ה - Big 6 מאת אייזנברג וברקוביץ' - (1990) Eisenberg, M. B., & Berkowitz, R. E. על פי מודל זה אוריינות מידע כוללת 6 שלבים: הגדרת משימה, חיפוש מידע, מיקום וגישה, שימוש במידע, הערכה וסינתזה.
- מודל LEARN-I מאת ניומן - Neuman, D. (2011). על פי מודל זה אוריינות מידע כוללת 5 שלבים: זיהוי, איתור, הערכה, רפלקציה וידע.
- מודל ISP מאת קולטהאו - Kuhlthau, C. C. (1991). על פי מודל זה אוריינות מידע כוללת 6 שלבים: זיהוי, חקר, איסוף, חקר (נוסף), ניסוח וסיכום-דיווח.
לקבלת מידע נוסף בנושא אוריינות מידע או להרשמה ללימודי תואר במחלקה למדעי המידע בבר-אילן, צרו קשר דרך עמוד צור קשר ונחזור אליכם בהקדם.