קורס אינטראקציית אדם מחשב
קורס אינטראקציית אדם מחשב (HCI) במסגרת תואר ראשון במחלקה למדעי המידע ויישומי בינה מלאכותית בבר-אילן
אינטראקציית אדם מחשב עוסקת בקשר שבין אנשים לבין מוצרים טכנולוגיים ובלב ליבה נמצאת מערכת היחסים והמפגש שבין ממשקים לבין משתמשים. שדה המחקר של אינטראקציית אדם מחשב מתפתח מאוד בעשורים האחרונים ומוליד תובנות מרתקות ופורצות דרך בתחום, הנוגעות לחיי כולנו. אז אם אתם מתעניינים בעיצוב ממשקים, בעיצוב חווית משתמשים, בטכנולוגיה ובהתנהגות האנושית, ואתם רוצים לעצב את עתיד האינטראקציות שלנו בד בבד עם התאמת חוויות המשתמשים לטכנולוגיות דיגיטליות, כדאי לדעת שבמסגרת תואר ראשון במחלקה למדעי המידע ויישומי בינה מלאכותית ניתן ללמוד באופן מעמיק ומקיף על אודות אינטראקציית אדם מחשב.
סקירת התפתחותה של אינטראקציית אדם מחשב
אינטראקציית אדם מחשב (HCI= Human computer interaction) הפכה למושא התעניינות בתחילת שנות ה-80, עת הופיע המחשב האישי. זה קרה ממש במקביל להופעת מחשבי מקינטוש של חברת אפל, Commodore 64 והמחשב של איי.בי.אם (IBM PC 5150) - במשרדים ובבתים, במספרים ההולכים וגדלים. אז, זו הייתה הפעם הראשונה שמערכות אלקטרוניות מתקדמות (יחסית לתקופה, כן?) היו זמינות לציבור הרחב והן שימשו לרוב כמעבדי תמלילים, למשחקים או תמכו בהנהלת חשבונות. כך שאם עד לתחילת שנות ה-80 מחשבים היו גדולים מאוד, דרשו סביבות מיוחדות (חדרי אחסון מקוררים גדולים מאוד) והם היו בעיקר בשימושם של מומחים, הרי שהמעבר לשימוש במחשב האישי שינה את חוקי המשחק. כניסת המחשב לבתים ולמקומות עבודה הולידה צורך ממשי בשיפור האינטראקציה שבין האדם לבין המחשב והעלתה את הצורך בפיתוח מערכות וממשקים שיהיו יעילים וקלים לשימוש, גם עבור משתמשים פחות מנוסים.
לא עבר זמן רב והתחום של אינטראקציית אדם מחשב הפך לשדה מחקרי אקדמי אינטנסיבי, וככל שהמחקר התקדם הרעיון לפיו האינטראקציה שבין האדם למחשב צריכה להידמות לאינטראקציה שבין אדם לחברו צבר יותר ויותר תאוצה ופופולריות. תחילה חוקרי אינטראקציית אדם מחשב התמקדו בשיפור השימושיות של מחשבים שולחניים, אולם, עם התפתחות טכנולוגיות האינטרנט והטלפונים החכמים הפוקוס של אינטראקציית אדם מחשב עבר לעולם המובייל.
כיום אינטראקציית אדם מחשב היא ענף מחקרי ויישומי מפותח העומד בפני עצמו. היא עוסקת בתכנון, הערכה ויישום של טכנולוגיה אינטראקטיבית, היא רב-תחומית ומשלבת בין מדעי המחשב, הנדסת תוכנה ועיצוב גרפי לבין מדעי הקוגניציה, מדעי ההתנהגות, סוציולוגיה וארגונומיה.