על החשיבות של איתור מידע ואיסוף מידע בארגונים

מודלים של איסוף מידע וטכניקות איתור מידע נלמדים בין היתר במסגרת מסלולי תארים שונים במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן.

איסוף מידע כמו גם איתור מידע הם הבסיס לפיתוח אסטרטגיה ארגונית חכמה, כזו שמבוססת על נתונים (Data Driven Strategy). כידוע, בעשורים האחרונים זורמים אל ארגונים וחברות מיליוני בייטים של נתונים מבוזרים המגיעים ממגוון רחב של מקורות. כדי להפיק מהזרם הבלתי פוסק של הנתונים תובנות בעלות ערך יש להטמיע שיטות איסוף מידע ולאמץ מודלי איתור מידע. שיטות איתור מידע וטכניקות איסוף מידע יוצקות סדר בסט האקראי של הנתונים הזורמים אל הארגונים והחברות והן מספקות גם מסגרת הקשר לנתונים.

במסגרת תואר ראשון במדעי המידע בבר-אילן נחשפים הסטודנטים לשיטות איסוף מידע כמו גם לטכניקות איתור מידע תוך התמקדות בטכנולוגיית מידע ואינטרנט. הלימודים מקנים לסטודנטים ידע וכלים באחזור מידע, איסוף מידע, איתור מידע, ניהול מידע, ארגון מידע וכל זאת בד בבד עם התוודעות לשפות תכנות מתקדמות כגון: JavaScript, ASP.NET, KOTLIN לסביבת אנדרואיד, SQL, PHP, הכרות עם טכנולוגיות צד שרת וטכנולוגיות צד לקוח ואלמנטים נוספים המרכיבים את עולם המידע וחיוניים לעוסקים במידענות. אלו הבוחרים להמשיך לתארים מתקדמים, יכולים להתמקד בעבודת המחקר שלהם בחקר מודלים של איתור ואיסוף מידע.

לקבלת מידע נוסף על אודות לימודי איסוף מידע ולימודי איתור מידע במסגרת תואר במחלקה למדעי המידע בבר-אילן, צרו קשר דרך עמוד צור קשר או בטלפון 03-5318351

יתרונות איתור מידע ואיסופו לארגונים, עסקים וחברות

איסוף מידע הוא תהליך קריטי לעסקים, ארגונים ומוסדות וחברות בכל סדר גודל. תהליכי איתור מידע  ואיסוף מידע כרוכים באיסוף ומדידה של נתונים והם מאפשרים לענות על שאלות, להעריך ביצועים ותוצאות, לבחון השערות ואף לקבוע מגמות.

אם ניקח לדוגמה חברה או בית עסק, אזי טכניקות איתור מידע ואיסוף מידע יכולות לסייע לחברה בכמה וכמה מישורים:

  • איסוף מידע מסייע לחברה להכיר את הלקוחות שלה בצורה טובה יותר ואישית יותר: מה הלקוחות אוהבים, מה תחומי העניין שלהם, היכן הם גרים, אילו רכישות הם ביצעו בעבר, כמה החזרות הם ביצעו, האם הם לקוחות חוזרים, מה מידת שביעות הרצון שלהם מהמוצרים/שירותים שרכשו ועוד.
  • איסוף מידע כמו גם איתור מידע מאפשרים לעסקים לפלח קהלים ולהתאים לכל קהל יעד מסרים שיווקיים אישיים, תודות להכרות הטובה יותר עם כל לקוח ולקוחה.
  • איסוף מידע מאפשר להגדיל את רווחיות החברה. תודות למידע שנאסף על לקוחות, ותודות לאפשרות להציע לכל לקוח הצעות שיווקיות המותאמות לו באופן אישי, ניתן לשמר יותר לקוחות וכך להגדיל את היקף המכירות של העסק.
  • איסוף מידע הנוגע לקמפיינים פרסומיים מאפשר שיפור ומקסום ביצועי קמפיינים - בזמן אמת.
  • איסוף מידע על היקפי מכירות מאפשר גזירת תחזיות כלכליות ופיתוח אסטרטגיות מכירה עתידיות.
  • איסוף מידע מאפשר גם השגת לקוחות חדשים.
  • איסוף מידע מאפשר לחזות טרנדים ומגמות ולהתכונן אליהם מבעוד מועד.
  • ועוד.

מקורות איתור מידע

איסוף מידע מתחיל באיתור מקורות מידע רלוונטיים, ובעולם המידענות נהוג לחלק את מטריצת מקורות איתור המידע לסוגים הבאים:

  1. איסוף מידע ראשוני לעומת איסוף מידע משני – איסוף מידע ראשוני קורה כאשר הארגון או החברה הם המקור למידע ולנתונים. למשל סקרים, מחקרים, שאלונים, קבוצות מיקוד וכו' שבוצעו על ידי החברה שעושה שימוש במידע. בתהליכי איסוף מידע משניים, המידע והנתונים מגיעים על ידי מקור אחר, שאינו החברה או הארגון. למשל איתור מידע בעיתונים, איסוף מידע באינטרנט, איתור מידע ממחקרים ומסקרים שנערכו על ידי מקורות חיצוניים וכו'. התשובה לשאלה באיזה תהליך איסוף לבחור נגזרת מהיעדים של החברה. אם החברה רוצה לקבל מידע על הצלחת אחד ממוצריה למשל, היא תצטרך להקדיש זמן לטובת תהליכי איסוף מידע ראשוניים. אך אם החברה רוצה לדעת אם כדאי לה לפרוץ לשוק חדש בחו"ל, איסוף מידע משני מקורות חיצוניים הוא הבחירה המתאימה.
  2. איסוף מידע כמותי לעומת איסוף מידע איכותי – איסוף מידע כמותי מתמקד באיסוף נתונים ברי-מדידה, אשר ניתן לבטא אותם במספרים. משתמשים בטכניקות איסוף מידע כמותי כאשר רוצים לייצג ערכים כמו: מחירים, כמויות, לוחות זמנים, מידות, גדלים וכו'. איסוף מידע איכותי מתמקד בטכניקות איתור מידע איכותי ואיסופו. כאן אין מספרים כי אם תיאוריות, ויש להתבסס  בדרך כלל על תשובות לשאלות פתוחות. איסוף מידע איכותי, הוא פחות מדויק מאיסוף מידע כמותי אך הוא עמוק יותר מאיסוף מידע כמותי. איסוף מידע איכותי מועד לטעויות אנוש, לכן הנתונים נחשבים פחות מדויקים ויותר סובייקטיביים. איסוף מידע כמותי מספק מידע מספרי והוא יעיל כאשר רוצים לבדוק כמות מכירות, כמות לקוחות, כמות החזרות מוצרים וכו'. איסוף מידע איכותי יעיל כאשר רוצים להבין לעומק אילו בעיות ארעו עם לקוחות למשל או מהם תחומי העניין של הלקוחות.

כלי איסוף מידע

לצורך איסוף מידע עומדים לרשותנו כיום לא מעט כלים יעילים, ביניהם:

  • איסוף מידע באמצעות סקרים.
  • איסוף מידע באמצעות ראיונות אישיים – פרונטליים, מקוונים או טלפוניים.
  • איסוף מידע מטפסים (טופס הרשמה באתר, טופס העברת תשלום באפליקציה וכו').
  • איתור מידע ממחקרים קודמים.
  • איסוף מידע מקבוצות מיקוד.
  • איסוף מידע מתגובות, המלצות ודיס-המלצות ברשתות חברתיות.
  • איתור מידע ממחלקות הארגון: ממחלקת השיווק, ממחלקת המכירות, ממחלקת הכספים, מההנהלה ועוד.
  • איסוף מידע דרך התבוננות – למשל הקלטת פעילות משתמשים באפליקציה או הקלטת פעילות שחקנים במשחקי מחשב.
  • ועוד...

 

לימודי איסוף מידע ואיתור מידע במסגרת תואר במחלקה למדעי המידע בבר-אילן

מחלקת מדעי המידע באוניברסיטת בר-אילן היא מהמחלקות המובילות בארץ, ודורגה בין 100 מחלקות מדעי המידע הטובות בעולם במדד שנחאי בשנים 2017-2019. סטודנטים וסטודנטיות לתואר ראשון במדעי המידע נחשפים במהלך לימודיהם למגוון שיטות איסוף מידע וטכניקות איתור מידע ורוכשים כלים החיוניים לעבודתם של מידענים. לצד לימודי איסוף ואיתור מידע, הסטודנטים רוכשים השכלה רחבה גם בנושאים כגון: ניתוח נתונים, עיבוד נתונים, דיגיטציה, אוריינות דיגיטלית, כריית מידע, בינה עסקית ועוד, והם יוצאים אל עולם העבודה עם ידע רב במידענות ובניהול ידע ארגוני.

אלו הבוחרים להמשיך לתארים מתקדמים, יכולים להתמקצע ולהתקדם במחקר בתחומי איסוף ואיתור מידע במסגרת תואר שני ותואר שלישי הנלמדים במחלקה.

לקבלת מידע נוסף על אודות לימודי איסוף מידע ולימודי איתור מידע במסגרת תואר במחלקה למדעי המידע בבר-אילן, צרו קשר דרך עמוד צור קשר או בטלפון 03-5318351