מהי דיגיטציה ומהם לימודי דיגטציה?

דיגיטציה מפגישה את העבר עם ההווה ובונה את העתיד. היא מאפשרת לקחת מידע ונתונים שאוחסנו במשך שנים רבות בפורמטים מסורתיים והופכת אותם לזמינים בפורמטים דיגיטליים חדשניים.מהי דיגיטציה ומהם לימודי דיגטציה?

בתהליכי דיגיטציה הופכים מאגרי מידע עסקיים, ארכיונים, ספריות, ספרים, מגזינים, כתבות, מאמרים, אלבומים, תקליטים, דיסקים, דיסקטים, צילומים, סרטים, יצירות ואוספי אמנות לקובצי מחשב דיגיטליים ומנגישים אותם.

דיגיטציה מתעדת מורשת תרבותית ומנציחה ידע

המורשת התרבותית עוברת מדור לדור משחר ההיסטוריה. תחילה הועברה המורשת התרבותית בעל פה (מבן לאב, לסבתא לנכדה, על ידי כרוז בכיכר העיר), לאחר מכן בכתב (ציורי מערות, פפירוס, עיתונים, פשקווילים, ספרים), מאוחר יותר גם דרך קבצי שמע (רדיו) ולבסוף באמצעים שהם גם ויזואליים (טלוויזיה, אינטרנט).

מורשת תרבותית יכולה להיות מוחשית (מבנים אדריכליים, יצירות אמנות, מסמכים עסקיים או מסחריים, ספרי לימוד, מדריכים) אך היא יכולה להיות גם בלתי מוחשית (מסורת, מנהגים, טקסים, תרבות ארגונית). כך או כך, היא תמיד חיה, מתפתחת ונושמת. המורשת האנושית היא מגוונת והיא אוסף מבוזר של מיומנויות, ידע, מסורות ומנהגים שמאגדים קבוצות, משוחזרים על פני הדורות ויוצרים המשכיות לצד תחושת זהות. מורשת תרבותית מאפשרת לאנושות להתקדם, להעביר ולשמר ידע חשוב, ידע שבלעדיו כנראה היינו חוזרים שוב ושוב על אותן טעויות.

דיגיטציה מנציחה גם ידע ארגוני, עסקי ומסחרי. היא מאפשרת לחברות וארגונים לאגור, לתעד ולהנציח מידע עסקי יקר-ערך וליצור מסדי נתונים סדורים, שניתן לשלוף מהם מידע חיוני בכל עת. 

מוסדות כמו מוזיאונים, ספריות, אוניברסיטאות וארכיונים מחזיקים בשפע של נכסים תרבותיים, מחקריים, מדעיים והיסטוריים ועבורם דיגיטציה היא הליך חשוב המסייע להנגיש נכסים תרבותיים לקהל הרחב. גם לחברות וארגונים יש ארכיונים ומאגרי מידע בהם הם מאחסנים נכסים ומידע עסקי חיוני אך עם זאת - מפוזר. בעזרת דיגיטציה המידע העסקי מסווג, מפולח וממוין והוא נגיש להם בלחיצת עכבר.

אסטרטגיית דיגיטציה

כל פרויקט דיגיטציה מתחיל בבניית תוכנית אסטרטגית יסודית ומקיפה. תהליך העבודה אינו ליניארי, זהו תהליך מורכב ומסתעף ובו כל החלטה יכולה להשפיע על הצעדים הבאים ועל ההחלטות הבאות.

על פי דיגן וטאנר (2002) "דיגיטציה היא היבט אחד מיני רבים בתהליך המורכב ממספר רב של פעולות שנועד ליצור, לנהל, לשמש, לתעד ולשמר אובייקטים לטווח הרחוק". דיגיטציה כוללת בחירה, הערכה, תיעדוף, מעקב והכנת מקורות לתהליך השימור והתיעוד הדיגיטלי. היא כרוכה בעבודה עם מאגרי מידע ומסדי נתונים גדולים, ביצירת מטא-נתונים, היא דורשת איסוף וניהול של נתוני-עתק (Big Data) ובשל כל אלו היא חלק בלתי נפרד של לימודי מדע המידע.

מעוניינים במידע על לימודי דיגיטציה במסגרת מדעי המידע? צרו קשר דרך עמוד  צור קשר  או בטלפון 03-5318351

 

דיגיטציית מידע במסלול לימודי מדע המידע

דיגיטציית מידע היא תת-תחום והתמחות במסלול לימודי מדע המידע במגמת מדעי הרוח הדיגיטליים, וכבר במהלך הלימודים נחשפים לכל היבטי הניהול של פרויקטי דיגיטציה:

  1. כל פרויקט דיגיטציה תמיד יתחיל בשאלות הבאות:

  2. מה מטרת הפרויקט? - הנגשת מידע לציבור הרחב? לפלח מסוים באוכלוסייה (סטודנטים, ילדים, מנהלים, עובדים)? אינטגרציה של מידע מפוזר? למטרות חינוך? להסברה? לשימור? איסוף מידע עסקי?.
  3. אילו מקורות מידע עומדים לרשותנו? - ארכיונים, ספריות, מסמכים ממחלקות בארגון/בחברה.
  4. באיזה פורמט המקורות נגישים לפני תחילת הפרויקט? - מסמכים, ספרים, קטעי וידאו, צילומים, עיתונים, קבצי שמע, קבצים ממוחשבים.

- באילו שיטות ומערכות נשתמש לניהול הפרויקט? - ב-PRojects IN Controlled Environments, ב-PM2 או תוכנות ניהול פרויקטים אחרות.

- כיצד יסווגו הנתונים? - כרונולוגית? סימולטנית? רעיונית? על בסיס זהות פריטים? על בסיס שוני בין הפריטים?

- מה תכיפות השימוש של משתמש הקצה בתוצרים? – שימוש תדיר? שימוש נדיר?

  1. בחירת החומרים שיעברו דיגיטציה – מבין כלל המידע והנתונים הקיימים אילו אובייקטים בוחרים להעביר תהליך של דיגיטציה ועל אילו מוותרים? ומדוע?
  2. כיצד נמנעים מפגיעה באובייקטים מקוריים ונדירים ומשמרים אותם בצורה אותנטית?
  3. מהי שיטת הדיגיטציה המתאימה ביותר לפרויקט? - שימוש במצלמות משוכללות? ו/או בסורקי ספרים? הקלדת נתונים ידנית?
  4. כיצד יוצג התוצר הסופי למשתמש הקצה, היכן וכיצד ימודר המידע? – האם התוצר יופיע באתר אינטרנט הפתוח לקהל הרחב? במאגרי מידע דיגיטליים של ספריות אקדמיות? בארכיונים דיגיטליים לשימור? האם הוא יוצג רק לשדרת הניהול בארגון? או גם לעובדים? ומה באשר גישה ללקוחות? או לשותפים עסקיים?
  5. יצירת מטא-דאטה – מטא-דאטה פירושו 'מידע אודות המידע'. על בסיס מטא-דאטה מסווגים בסיסי נתונים גדולים וגם מחפשים ושולפים מידע. בשלב זה מתארים, מאפיינים ומארגנים את האובייקטים במסד הנתונים על פי הערכים הרצויים: תיאורים טכניים, תיאור יוצרים, תיאור מקורות, נתוני פורמטים, תיאורי מחלקות בארגון, תיאורי נושא ועוד.
  6. סוגיות משפטיות – אילו זכויות יוצרים חלים על האובייקטים שעוברים דיגיטציה? מי הבעלים החוקיים של כל אובייקט? ומה עם חומרים אישיים או רגישים (של לקוחות, למשל)? איזה שימוש ניתן לעשות בתוצרי הדיגיטציה – מסחרי? פרטי? האם מותר לשנות את התוצר? או להשתמש בו שוב ושוב?

מומחי דיגיטציה מעצבים את ההיסטוריה ומקדמים את העתיד

מומחי דיגיטציה לוקחים את האוצרות האנושיים; התרבותיים, המדעיים, העסקיים והמסחריים – שנצברו, מסווגים, מתעדים ומנציחים אותם בפורמטים דיגיטליים. כך הם מבטיחים שהידע שנצבר לאורך כל ההיסטוריה לא יאבד, יפגוש את הדורות הבאים בערוצים ובמדיות שבהם הם נמצאים ויועבר הלאה לקידום העתיד.  תודות למומחי דיגיטציה הדור החדש מעמיק את ההבנה עם העבר ובזכותם ניתן להגיע לתגליות, תחזיות ותובנות חדשות בכל תחומי החיים.

מעוניינים במידע על לימודי דיגיטציה במסגרת מדעי המידע? צרו קשר דרך עמוד  צור קשר  או בטלפון 03-5318351