ד"ר טלי גזית
ד"ר טלי גזית היא מרצה וחוקרת בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט.
את התואר הראשון שלה סיימה בפסיכולוגיה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית, את השני סיימה בהצטיינות בביבליותרפיה באוניברסיטת חיפה ואת הדוקטורט שלה השלימה באוניברסיטת בר-אילן.
ד"ר גזית מתעניינת בכל מה שקורה ברשתות החברתיות מהזוית החברתית, ההתנהגותית, האישיותית והרגשית. מחקריה מפורסמים בכתבי עת נחשבים ומוצגים בכנסים בינלאומיים, ועוסקים ברווחה הנפשית של משתמשי רשתות צעירים וזקנים, בקבוצות וירטואליות ובמנהיגות דיגיטלית.
קורות חיים
לימודים
2013 - 2017: דוקטורט PhD בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט (מלגת נשיא), המחלקה למדעי המידע, בר-אילן
2002 - 2006: MA בתרפיה באמנויות ביבליותרפיה (בהצטיינות), החוג לחינוך, אוניברסיטת חיפה
1997 - 2001: BA בפסיכולוגיה ופילוסופיה, מדעי הרוח והחברה, האוניברסיטה העברית ירושלים
נסיון
2018 - היום: אוניברסיטת בר-אילן, מרצה בסגל הבכיר במחלקה למדעי המידע.
2015 - 2018: אוניברסיטת בר-אילן, מרצה במחלקה למדעי המידע.
2018 - 2019: אוניברסיטת רייכמן, מרצה במחלקה לפסיכולוגיה.
2008 - 2018: אוניברסיטת רייכמן, עוזרת הוראה ומחקר בבי"ס לתקשורת.
2003 - 2010: מתי"א משרד החינוך, ומוסדות שונים, ביבליותרפיסטית.
1995 - 2005: מכללת "סיון מחשבים" ו"ג'ון ברייס" תל-אביב וירושלים, מרצה לקורסי אינטרנט ושימושי מחשב.
1993 - 1995: ביה"ס למחשבים - יחידת pc, ממר"ם, צה"ל. מרצה למקצועות המחשב ומפקדת קורסים למדריכי יישומים.
קורסים
894 | היבטים פסיכולוגיים בעידן הדיגיטלי |
975 | סטטיסטיקה ושיטות מחקר - מתקדמים |
994 | סטטיסטיקה ושיטות מחקר - מבוא |
713 | התנהגות ארגונית |
912 | יסודות הביבליותרפיה |
915 | האדם הדיגיטלי |
פירסומים
2024
Gazit, T., Bergman, Y., Hoffman, Y., Weissberger, G. & Shrira, A. (in press). The effect of positive and negative daily social media experiences on older adults’ subjective age: Unveiling the negativity bias in Whatsapp groups. New Media and Society.
Gazit, T. (2024). “For students shall not live by Zoom alone”: psychological factors explaining the engagement of students during the COVID-19. Information and Learning Sciences. https://doi.org/10.1108/ILS-02-2023-0019
Eitan, T. & Gazit, T. (2024). Explaining transformational leadership styles of digital leaders through the example of Facebook group admins. Technology in Society, 78, 102637. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2024.102637.
Levine, D. & Gazit, T. (2024). Unorthodox information sources of coping with the COVID-19 crisis in the ultra-Orthodox society. Social Science Computer Review. https://doi.org/10.1177/08944393241246282
Eitan, T. & Gazit, T. (2024). The “here and now” effect: JoMO, FoMO and the well-being of social media users. Online Information Review. https://doi.org/10.1108/OIR-03-2023-0111
Gal, L., Bronstein, J. & Gazit, T. (2024). Whispering to parents: The personal and demographic uniqueness of Facebook parent community leaders. Media Frames (Hebrew). https://doi.org/10.57583/MF.2024.25.10042
2023
Eitan, T. & Gazit, T. (2023). No social media for six hours? The emotional experience of Meta’s global outage according to FoMO, JoMO and Internet intensity. Computers in Human Behavior, 138, 107474. See here
Gazit, T., Nisim, S. & Ayalon, L. (2023). Intergenerational family WhatsApp groups and older adults' overall wellbeing. Online Information Review, 47 (2), 221-237. See here
Gazit, T., Mass, H. & Bronstein, J. (2023). Examining Facebook groups engaging in reading experiences: The Interactive Therapeutic Process perspective. Empirical Studies of the Arts, 41(1), 259–283. See here
Gazit, T. & Aharon, G. (2023). Does dark mode matter? The influence of the background color on users’ perception. iConference 2023 Proceedings. See here
Gazit, T. & Eden, S. (2023). Personality characteristics and students’ engagement in a forced distance learning. Proceedings of the 18th Chais Conference for the Study of Innovation and Learning Technologies: Learning in the Digital Era, 3E-9E. See here
Levine, D. & Gazit, T. (2023). Ways of dealing with the Coronavirus crisis through traditional and digital sources of information among the Haredi public. Meida'at: Journal of Information Science and Librarianship (Hebrew), 20. See here
Rehman, U., Shah, M. U., Danzinger, F., Gazit, T., Hung, P. C., & Gurkas Aydin, G. Z. (2023). Guest editorial: Human factors in business technology management. EuroMed Journal of Business, 18(3), 313-320. See here
2022
Gazit, T. (2022). "For students shall not live by Zoom alone": Psychological factors explaining the engagement of students in academic studies during the COVID-19. Meida'at: Journal of Information Science and Librarianship (Hebrew). See here
Avizohar, C., Gazit, T. & Aharony, N. (2022). Facebook medical support groups: The Communication Privacy Management perspective. Aslib Journal of Information Management. See here
Gal, L., Gazit, T. & Bronstein, J. (2022). The motivations of leaders to lead Facebook online groups: A case study of parenting groups. Behaviour & Information Technology, 1-13. See here
2021
Gazit. T. (2021). Key motivations for leading Facebook communities: A Uses and Gratifications approach. Aslib Journal of Information Management, 73(3), 454-472. See here.
Gazit. T. (2021). Exploring leadership in Facebook communities: Personality traits and activities. Proceedings of the 54th Hawaii International Conference on System Sciences HICSS (Jan, 2021), See paper here and a short video here
Eitan, T. & Gazit, T. (2021). Leader behaviors in Facebook support groups: An exploratory study. Current Psychology. See here.
2020
Gazit, T. & Bronstein, J. (2020). An exploration of the leadership strategies of Facebook community leaders. Online Information Review, 45(1), 99-117. See here
Gazit, T. & Amichai-Hamburger, Y. (2020). Factors underlying engagement in Facebook support groups of female infertility patients, Psychological Reports, 124(3), 1150-1173. See here
Bar-Ilan, J., Gazit, T. & Amichai-Hamburger, Y. (2020). Leading factors that explain engagement in closed Facebook groups. Information Research, 25(3), paper 866. See here
2019
Gazit, T., Aharony, N. & Amichai-Hamburger, Y. (2019). Tell me who you are and I will tell you which SNS you use: SNSs Participation frequency. Online Information Review, 44(1), 139-161. See here
Gazit, T. (2019, April). Engagement in Facebook learning groups. iConference 2019, University of Maryland, Washington, DC, USA. See here
Gazit, T., Amichai-Hamburger, A., & Bar-Ilan, J. (2019, February). Student engagement in a Facebook group supporting a university course, A paper presented at Chais2019 conference, Open University, Ra'anana: Israel. See here
Aharony, N., & Gazit, T. (2019). Factors affecting students' information literacy self-efficacy. Library Hi-Tech, 37(2), 183-196. See here
2018
Gazit, T. & Aharony, N. (2018, October). WhatsApp Groups Managers Characteristics. ISIC conference 2018, Jagiellonian University, Krakow, Poland.
Gazit, T. & Aharony, N. (2018). Factors Explaining Participation in WhatsApp Groups: An Exploratory Study. Aslib Journal of Information Management, 70 (4), 390-413. See here
Gazit, T., Bronstein, J., Amichai-Hamburger, Y., Aharony, N., Bar-Ilan, J., & Perez, O. (2018). Active participants and lurkers in online discussion groups: a qualitative analysis of focus groups. Information Research, 23 (2) paper 791. Retrieved from http://www.informationr.net/ir/23-2/paper791.html
Aharony, N., & Gazit, T. (2018). Students' information literacy self-efficacy: An exploratory study. Journal of Librarianship and Information Science, 52(1), 224-236. See here
Perez, O., Bar-Ilan, J., Gazit, T., Amichai-Hamburger, Y., Aharony, N., & Bronstein, J. (2018). The Prospects of E-Democracy: An experimental study of collaborative E- Rulemaking. Journal of Information Technology & Politics. See here
2016-2017
Gazit, T. (2017). Participation and Lurking in Social Discussions in Facebook Groups. (Doctoral Dissertation). Bar-Ilan University, Ramat-Gan, Israel. See here
Aharony, N., & Gazit, T. (2016). The Importance of the WhatsApp Family Group: An Exploratory Analysis. Aslib Journal of Information Management, 68 (2), 174 – 192. See here
Amichai-Hamburger, Y., Gazit, T., Bar-Ilan, J., Perez, O., Aharony, N., Bronstein, J., & Dyne, T. S. (2016). Psychological factors behind the lack of participation. Computers in Human Behavior, 55(1), 268-277. See here
Bronstein, J., Gazit, T., Perez, O., Bar-Ilan, J., Aharony, N., & Amichai-Hamburger, Y. (2016). An examination of the factors contributing to participation in online social platforms. Aslib Journal of Information Management, 36 (6), 793-818. See here
In progress
Gazit, T. (2022). Students' online academic engagement during the first year of the COVID-19 pandemic.
Gazit, T. & Eden, S. (2022). Adolescents Engagement in a Forced Distance Learning: The Relation to Personality Characteristics
Lectures and conferences
2022
מנהלי קהילות וירטואליות: ניהול קהילות וירטואליות: אסטרטגיות, זהות ומנהיגות בעידן הדיגיטלי. יו"ר יום עיון בכנס טלדן ה- 36, הילטון תל-אביב, מאי 2022. לתוכנית הכנס. להרצאת הפתיחה
Mass, H., Gazit, T. & Bronstein, J. (2022, May). Examining participation in Facebook groups engaging in reading experiences. Poster presented at: Conceptions of Library and Information Science - CoLIS11, Oslo Metropolitan University, Norway.
2021
Exploring leadership in Facebook communities: Personality traits and activities. Paper presented at the 54th Hawaii International Conference on System Sciences HICSS (Jan, 2021), See paper here and a short video here
Online leadership in social media sites. Paper presented at Libraries in the Digital Age (LIDA) conference, Inter-University Centre, Dubrovnik, Croatia, April, 2021.
2019
Leading Factors That Enhance Engagement in Closed Facebook Groups. Paper presented at: Communication & Media Studies: The Future of Democracy in The Digital Age, University of Bonn, Germany, September 2019. See here
Engagement in Facebook learning groups. A poster presented at: iConference2019, University of Maryland, Washington, DC, USA, April 2019. See here
Student engagement in a Facebook group supporting a university course. Paper presented at: Chaise 2019 conference, Open University, Ra'anana, Israel, February 2019. See here
קבוצות פייסבוק כמלוות קורסים אקדמיים: כיצד יוצרים בהן מעורבות? מאמר שהוצג בכנס מיט"ל ה-17, מרכז יצחק רבין, ת"א (מושב א'2: דגמי הוראה ייחודיים), יולי 2019. כאן
מ'נשמע משפחה שלי? על חשיבותן של קבוצות הוואטסאפ המשפחתיות. הרצאה שניתנה במסגרת ליל המדענים והמדעניות באוניברסיטת בר-אילן. כאן
2018
Virtual leadership: WhatsApp groups managers. A poster presented in ISIC2018, Krakow, October 2018. See here
Searching for love on the Internet. A lecture in a Conference on Technologies and Information in the Internet Age, Bar-Ilan University, April 2018
2017
Ask us a question: Who and what enhance discussions in Facebook groups? A lecture presented in INFO 2017 - The 32 Annual Conference & Exhibition, Tel-Aviv, May 2017.
2016
Participation and Lurking in Virtual Groups. Participating in a doctoral colloquium in iConference2016, Philadelphia, USA, March 2016.
אמצעי התקשורת
My website (Hebrew)
An interview with Prof. Yoram Yovel about heart break at the digital age (Hebrew)
A short videoclip about Facebook community leaders (English)
An episode in a podcast about Facebook community leaders (Hebrew)
A short video clip about my PhD dissertation (English)
Engagement in Facebook learning groups (Hebrew)
WhatsApp family groups: a lecture in Scientists' night, Bar-Ilan Univesrsity (Hebrew)
WhatsApp family groups: an interview in "Kan 11" (Hebrew)
Love online (Hebrew)
Online addiction (Hebrew)
תאריך עדכון אחרון : 06/10/2024